انتخاب قطر مناسب لو...
 
آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

[مهم] انتخاب قطر مناسب لوله اگزوز قسمت پنجم

3 ارسال‌
2 کاربران
0 Likes
211 نمایش‌
ارسال‌: 22
Admin
شروع کننده موضوع
(@jannatkhah)
عضو
عضو شده: 1 سال قبل

🚔🚔🚔🚔🚔

حتما مطالعه کنید : انتخاب قطر مناسب لوله اگزوز

قسمت پنجم :

مثلاً تو برخی ماشین ها، بعد از منیفولد اگزوز، دو مسیر تعبیه شده که یکیش همیشه باز هست، و دیگری فقط زمانی که موتور به دور مشخصی میرسه و حجم مشخصی از دود رو تولید میکنه باز میشه!...
یعنی عین این میمونه که در دور موتور پایین از لوله تنگ استفاده میشه!، و در دور موتور بالا، از لوله گشاد!...
در نتیجه در دور موتور پایین، سرعت بالا داریم و در دور موتور بالا، ظرفیت بالا!... بدین ترتیب تا حد امکان از ایجاد فشار معکوس هم در دور موتور پایین و هم در دور موتور بالا کاسته میشه!...
نکته ای که باید در مورد این قبیل ماشین ها بدونید اینه که چون حجم دود بالا هست و نیاز به افزایش سرعت داریم، ولی تو این ترفند!، عملاً افزایش ظرفیت منجر به کاهش سرعت نمیشه!... یادتونه گفتیم با هم رابطه معکوس دارن!؟...
یعنی اگه میخواستیم کلاً از یه لوله گشاد استفاده کنیم، این اشکال بود که در دور پایین به خاطر کاهش حجم دود، سرعت کاهش پیدا میکرد و باعث ایجاد فشار معکوس میشد، در حالی که با اتخاذ چنین تدبیری، با کاسته شدن حجم دود، لوله دوم بسته میشه و با تنگ شدن مجرا، سرعت جریان حفظ میشه!...
یعنی چی؟!...
یعنی اگه در دور موتور پایین، یه واحد!! دود داشتیم و یه لوله نازک!، که اون یه واحد دود! از همون یه لوله نازک عبور میکرد، حالا که حجم دود زیاد شده و دو واحد دود داریم!، باز هم از لوله، یه واحد دود بیشتر عبور نمیکنه!... چون به ازای واحد دوم دود اضافه شده!، یه لوله جدید در مسیر باز شده!...
یعنی دو واحد دود، از دو لوله نازک عبور میکنن!... پس هم ظرفیت عبور بیشتر شده، چون به جای یکی، دو تا لوله داریم!، و هم سرعت جریان کم نمیشه!، چون یه لوله گشاد نداریم!، بلکه دو تا لوله نازک داریم!...
تو برخی دیگه از ماشین ها مثل برخی محصولات نیسان و بی ام و، از مکانیسم دیگه ای استفاده شده!... تو اینا یه لوله بیشتر نداریم، ولی در انبار اگزوز، دارای دو مسیر عبور هستیم!... یکی که همیشه باز هست، و دیگری که فقط در دور موتور بالا باز میشه!... پس اگه گیر بکنه و باز نشه!، ماشین در دور بالا دچار افت قدرت و کشش میشه!، چون فشار معکوس در مسیر شکل میگیره!...
اینکه به آقا آرش گفتم شاید اشکال نرسیدن به تاپ اسپید تجربه شده قبلی، از این ناحیه باشه برای این بود!... خواستم بررسی کنن که انبار اگزوز ماشین ایشون از این نمونه هست یا خیر!....
برای اینکه بشه دود اگزوز رو از سیلندرها جمع و هدایت کرد، منیفولد های اگزوز شکل گرفتن!... منیفولد اگزوز در حقیقت یه مجموعه واحد هست که برای جمع کردن گازهای اگزوز از سیلندرها و هدایتشون به سمت لوله اصلی اگزوز طراحی شده!...
منیفولدها رو بیشتر از جنس چدن میسازن و تو طراحی اونا به کم هزینه بودن ساخت و مصرف کمتر مواد اولیه و صرفه جویی در فلز و همچنین اشغال هر چه کمتر فضای زیر کاپوت و جمع و جور بودن و شکیل بودنش، بیشتر از کارایی که باید داشته باشه!، توجه میشه!...
یعنی عموماً سعی میشه که برای خودروساز، حداقل هزینه رو داشته باشه و به همین خاطر عموماً نمیتونن اونجوری که باید!، به وظیفه خودشون عمل کنن و به شکل کارآمد و مؤثری گازهای درون سیلندرها رو جمع کنن!...
یه بخش دیگه ای از عدم توانایی منیفولدهای استاندارد و معمولی، ناشی از ویژگی کارکرد موتورهای احتراقی درون سوز هست...
یعنی چی؟!... یعنی ما با ترتیب احتراق روبرو هستیم!...
یادتونه گفتم تو اگزوز ما با پالس دود مواجه هستیم!؟... منظورم همینه!...
یعنی سیلندرها در زمان های متفاوتی نسبت به همدیگه آتیش میکنن!! و گازهای ناشی از احتراق در این سیلندرها، در زمان های متفاوتی ازشون خارج میشه! و موج و فشار ایجاد شده توسط دود از یک سیلندر، وقتی که امواج دود بعدی ناشی از سیلندرهای دیگه میرسن، به طور کامل توسط سیستم اگزوز تخلیه نمیشه!... یعنی وقتی یه پالس اومد تو منیفولد و اونجا رو گرفت، پالس بعدی که میاد، در سر راه عبورش پالس قبلی قرار گرفته!...
همین عدم تخلیه مناسب، باعث شکل گیری و ایجاد فشار معکوس (برگشت دود) در منیفولد میشه و در حقیقت به عنوان یه مانع در برابر عبور دود میشه و عملکرد بهتر موتور رو با اشکال روبرو میکنه!...
عیب طراحی منیفولدها هم مزید بر علت میشه و با این خصوصیت موتور درون سوز که آمیخته میشه!، باعث میشه که برخی به فکر رفع عیب بیافتن! و در همین راستا هدرزها طراحی و ساخته شدن!...
اصولاً برای شرکت خودروساز نمیصرفه که ماشین رو با چنین ویژگی هایی تولید کنه!، ولی کسی که علاقه داره عیوب ماشینش برطرف بشه!، میتونه با استفاده از این هدرزها، بخشی از ایراد طراحی سیستم اگزوز رو برطرف بکنه!...

البته نکات مهمی در ایجاد تغییر تو سیستم اگزوز و از جمله نصب هدرز و به طور کلی در حذف یا کاهش فشار معکوس باید رعایت بشه که کم کم در ادامه عرایضم بهشون اشاره میکنم! و به وقتش متوجه همشون میشید!...
خب!، پس هدرز یه منیفولد هست که به طور خاص برای عملکرد بهتر سیستم اگزوز ماشین طراحی شده و چون این عامل مورد توجه بوده!، پس در ساختش خیلی به عامل زیبایی یا صرفه جویی یا شکیل بودن یا اشغال کمتر جا و فضا! و یا کاهش هزینه ساخت توجه نمیشه!... (نمیدونم دقت کردید یا نه!، بعضاً جاگیر! و دارای شکل های خنده دار و عجق وجق! هستن!!!...)

✅ @offroadiran_ir ✅
🌐 http://offroadiran.ir

برچسب‌های موضوع
2 پاسخ
ارسال‌: 1
Customer
(@123456)
New Member
عضو شده: 12 ماه قبل

سپاس بابت توضیح کاملتون

پاسخ
ارسال‌: 22
Admin
شروع کننده موضوع
(@jannatkhah)
عضو
عضو شده: 1 سال قبل

خواهش میکنم ، امیدوارم کاربردی بوده باشد 

پاسخ
اشتراک:
keyboard_arrow_up