مروری بر رویداد های گذشته
گزارش از برنامه دو روزه سفر به دریاچه چورت مورخ ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۱
سطح سختی این برنامه ده از ده ارزیابی شد.
این برنامه از مقابل چشمه علی دامغان که محل تجمع بود ساعت ۱۰ آعاز شد. نه دستگاه خودرو در این برنامه شرکت کردند شامل یک دستگاه جیپ چروکی چیف، سه دستگاه نیسان رونیز، سه دستگاه نیسان پاترول، یک دستگاه تویوتا fj60 و یک دستگاه کاپرا. در ابتدای ورود به فرعی روستا بارش ملایم برف شروع شد که با ترکیب هوای مهآلود مناظر بینظیری در مسیر رقم میزد. پس از گذر از روستا، بکر بودن مسیر به چشم میآمد. فرعی ورودی به دریاچه چالشهای جزئی داشت تا این که ساعت ۳ به دریاچه رسیدیم. بارش برف همچنان ادامه داشت و شدت آن بیشتر میشد. لایهی برف نازکی سطح زمین را پوشانده بود.
پس از رسیدن بلافاصله مشغول کمپزدن شدیم و با تاریک شدن هوا همگی گرد آتش جمع شدیم و لحظات شادی را رقم زدیم. با توجه به پیشبینی های شرایط جوی برای روز آتی ساعت ۲۲، ساعتِ خاموشی اعلام شد. پس از صرف شام همه برای استراحت به چادرهای خود رفتیم. حوالی ساعت ۲ بامداد با صدای مهیب و آوار شدن چادر کمپ ۲ بر اثر سنگینی بار برف بر چادر اصلی همگی بیدار شدیم و برف روی چادر رو کنار زدیم دوباره با کمک جک هایلیفت، پایهی چادر را سرپا کردیم. برای جلوگیری از تکرار مجدد این اتفاق برف چادر کمپ ۱ را نیز کنار زدیم پس از گپ و گفت به دور آتش و شوخی و خنده، با انرژی مضاعف به ادامهی استراحت در چادرها پرداختیم.
با طلوع خورشید و خارجشدن از چادرها با منظرهای کم نظیر از دریاچهی چورت روبهرو شدیم ، بارش برف و زمینی که ۶۰ سانتیمتر برف بر روی خود داشت و شاخهی درختان خمیده از شدت برف.
پس از صرف صبحانه همگی مشغول به جمعآوری کمپ و بستن زنجیرچرخ برای ماشینها شدیم. در این حین یک نفر بومی، خودش را به کمپ رسانده بود تا از وضع ما مطلع شود. با توجه به مشخصنبودن مسیر فرد محلی به اتفاق دو نفر از اعضای تیم رد لاستیکها را در جاده با ایجاد پا کوب مشخص کردند.
فرعی دریاچه با توجه به برف زیاد ، سربالایی و گلیبودن مسیر ، اندکی ما را به چالش کشید اما با طلایه داری جیپ چروکی چیف مسیر باز شد، در میانهی مسیر چالهگلی بود که با همت دوستان هموار شد. بدون دردسر همهی ماشینها خودشان را به جادهی اصلی رساندند.
برف درون جاده همچنان بکر و تازه بود، با وجود درختانی برفی مسیر رویایی را برایمان تدارک دیده بود. در ادامه، پس از رسیدن به روستا با تعجب روستاییان مواجه شدیم از حضور ما در منطقه. ترافیک و باریک بودن مسیر کمی اذیت کننده بود اما در خلال این معطلیها زنجیرچرخها رو باز کردیم و وارد مسیر اصلی شدیم و به سمت شاهرود راهی شدیم.
با رسیدن به شاهرود حوالی ساعت ۲۰ این سفر نیز به خوشی و با کلی خاطرهی خوب به پایان رسید.
پینوشت: نکتهی مهم در این سفر این بود برپایی چادر برای کمپ در برف سنگین نیاز به چادری با پایه های مقاوم دارد.
راوی: محمد جاجرمی
✳️ گزارش سفر به ریگ دوزخی
ساعت 16:50 روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت 1401 با ظرفیت 13 خودرو و دو دستگاه موتورسیکلت تریل به سمت ریگ دوزخی حرکت کردیم. یکی از پاترولهای 6 سیلندر را به خاطر نشتی آب از پولکی سیلندر و یکی از موتورسیکلتها را به خاطر بریدن چند سیمپره، کنار اقامتگاه بومگردی چاهجام گذاشتیم و به مسیر ادامه دادیم. به خاطر باد نسبتا شدید که در محل ریگ با دانههای معلق ماسه همراه بود و از دور دیده میشد، چند کیلومتر مانده به ریگ در یکی از مسطحترین زمینهای کمپ تاریخ برنامههای هیرکان آفرود، با اجرای آرایش هلالیِ خودروها، کمپ را برقرار کردیم. علت اجرای این آرایش، وزش باد و پیشگیری از خطر احتمالی پرت شدن شرارههای آتش به روی چادرها بود.
بساط چای دودی و شام و پایکوبی کنار آتش تا نیمهشب پایید و کمپ به خواب رفت. با روشن شدن هوا، همسفران برنامه کم کم بیدار شدند و پس از صبحانه و کم کردن باد تایرها دقایقی به بازی مفرح کبدی پرداختیم و به سمت رملهای ریگ دوزخی حرکت کردیم.
حرکت روی رملها با چالشهای ذاتی گرفتار شدن گاه و بیگاه خودروها در ماسه همراه بود که به خاطر شکستن فنر یکی از پاترولها و بریدن میل موجگیر یکی دیگر از خودروها از ریگ خارج شدیم و به سمت چاهجام حرکت کردیم.
رفع موقتی نشتی آب پاترول جامانده کنار اقامتگاه و باد زدن تایر خودروها حدود دوساعت زمان گرفت و قبل از ساعت 16 به شاهرود بازگشتیم