انتخاب قطر مناسب لو...
 
آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

[مهم] انتخاب قطر مناسب لوله اگزوز

1 ارسال‌
1 کاربران
0 Reactions
396 نمایش‌
ارسال‌: 22
Admin
شروع کننده موضوع
(@jannatkhah)
عضو
عضو شده: 2 سال قبل

🚔🚔🚔🚔🚔

حتما مطالعه کنید : انتخاب قطر مناسب لوله اگزوز

قسمت اول :

هممون میدونیم که هوا و بنزین از منیفولد ورودی میرن تو محفظه احتراق و اونجا میسوزن و بعدش گازهای ناشی از احتراق، باید از محفظه احتراق خارج بشن تا موتور بتونه به کار خودش ادامه بده!...
برای این منظور، یه منیفولد دیگه داریم که منیفولد خروجی یا اگزوز هست و دود رو جمع میکنه و میرسونه به یه لوله تقریباً دراز! خم دار به نام اگزوز!...
حالا سر راهش هم حسب مورد، کاتالیزور، انبار و رزوناتور قرار داره!...
گفتیم هدف از تعبیه اگزوز، خارج کردن سریع و مؤثر گازها از محفظه احتراق هست!... گازهای اگزوز در یک جریان ملایم تولید نمیشن!... به این معنی که از چند پالس نشأت میگیرن! و جریان پیدا میکنن!...
حالا این یعنی چی!؟...
ببینید!، یه موتور 4 سیلندر، 4 پالس متمایز و مجزا در هر سیکل کامل کارکرد موتور داره!... موتور 6 سیلندر 6 پالس و 8 سیلندر 8 پالس به منیفولد اگزوز ارسال میکنه!...
البته چون ارسال پالس ها سریع هست، شما نمیتونید اونا رو از هم تشخیص بدید...
ولی وقتی دلکو و کاربراتور، و در یک کلام موتور تنظیم نیست، برخی پالس ها رو بهتر و به صورت متمایز حس می کنید که نتیجه اش میشه اینکه اگزوز به جای اینکه میزون و یکنواخت بگه هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا!!!!!!، میگه هااااااااااااااا ها هااااااااا هاااااااااااااااااا ها هاااااااااااا ها ها هاااااااااااااااااااااا... یعنی یکنواخت پالس نمیفرسته بیرون! و کف دستتون ضربه پالس اگزوز رو حس می کنید!...
پالس های بیشتر تولید شده، جریان پیوسته تری از وزش دود! رو در اگزوز ایجاد میکنن!...
حالا برگشت دود یا همون فشار معکوس، باعث میشه که به عنوان یه جور مانع در برابر این جریان خروجی عمل کنه! و جلوی خروج راحت، سریع و مؤثر دود رو، که هدف از تعبیه اگزوز هم همین بوده!، بگیره!...
اثر این فشار معکوس (برگشت دود)، مثل اینه که شما میخواید نفس بکشید، ولی موقع بازدم، یکی بدون اینکه جلوی دهنتون رو کاملاً کیپ کنه!، با دستش جلوی بازدم راحت شما رو بگیره!...
یه نکته خیلی مهم در طراحی و مهندسی! اگزوز وجود داره و اونم رابطه فشار معکوس با ظرفیت و سرعت هست!...
همین رابطه هست که خیلی ها در موردش یا اصلاً چیزی نمیدونن!، یا تصورات و قضاوت های غلطی در موردش دارن!...
شاید خیلی از ماها فکر میکنیم که لوله های گشادتر!، به نحو مؤثرتری نسبت به لوله های تنگ تر!، امکان پاک کردن محفظه احتراق رو از دود فراهم میکنن!... چرا که لوله های گشادتر نسبت به لوله های تنگ تر، دارای قابلیت هدایت حجم جریان بیشتری هستن!...
اشکالی که تو این طرز تلقی وجود داره، عدم تمایز بین دو مفهوم ظرفیت عبور و سرعت عبور و رابطه معکوس موجود بین این دو تا هست!...

✅ @offroadiran_ir ✅
🌐 http://offroadiran.ir

اشتراک:
keyboard_arrow_up