آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

توضیح فنی موتورهای آمریکایی

1 ارسال‌
1 کاربران
0 Likes
169 نمایش‌
ارسال‌: 22
Admin
شروع کننده موضوع
(@jannatkhah)
عضو
عضو شده: 1 سال قبل

توضیح فنی موتورهای آمریکایی

🚔🚔🚔🚔🚔🚔

حتما اکثر دوستان با مهندسی و ساختار موتورهای محبوب امریکایی اشنا هستن و میدونن که این انجینها اکثرا چنتا شاخصه ازجمله
حجم بالا
گشتاور بالا
و ماکسیمم دور موتور پایینی دارند که اصطلاحا به این انجینها (دور پایین) گفته میشه.

سوالی که اینجا پیش میاد اینه که چرا صنعت خودروسازی آمریکا این نوع موتور هارو برای ماشینهاش انتخاب کرده؟ و منطقش از اینکار چی بوده؟

خوب برای جواب دادن به این سوال ما مجبوریم نیم نگاهی به شرایط راهها و جاده ها در کشور امریکا بندازیم. این کشور همونطور که میدونید ایالت بندی داره و مسافت مابین ایالتها هم اکثرا مسافتهای طولانی هستند، و رانندگی در این جاده ها با رانندگی در درون شهر مقداری متفاوته، رانندگی تو شهر کوچیکی مثل توکیو ماشینی رو طلب میکنه که شتاب اولیه مناسب، مصرف سوخت کم، سرعت مناسب و نه چندان بالا و ابعاد کوچیکی داشته باشه
ولی رانندگی با این ماشین تو جاده های امریکا حتما کار کسل کننده ایه!
مهندسین اکثر کمپانیهای امریکایی برای اینکه این کسالت رو از محصولاتشون دور کنند اقداماتی رو روی ماشینها انجام دادند مثل ساختن شاسی های سنگین، سیستم تعلیق نرم و راحت، گیربکسهایی با ضرایب طولانی و موتور های حجیم... اما دلیل اونها از انجام اینکار موضوع بحث ماست.
رانندگی در اتوبان به نسبت شهر، سرعت بیشتر، راحتی بیشتر، فضای داخلی بیشتر، دور پایینتر، موتور حجیمتر و مصرف کمتر رو طلب میکنه.
خوب شاید اینجا براتون سوال بوجود بیاد که شاید لزومی برای استفاده از موتورهای حجیم نباشه!

اینجا چنتا نکته وجود داره که توضیحشون خالی از لطف نیست:

1) برای ایجاد فصای داخلی راحتتر و بزرگتر، نیازه که ابعاد بدنه بزرگتر باشه!
2)برای دستیابی به سرعت بیشتر، موتور قویتر و با گشتاور بالا نیازه!
3) اگر رانندگی در اتوبان با دور بالا انجام بشه، طبعا باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشه که برای کاهش مصرف تو اتوبان کارخونه باید گیربکسهای ضریب بلند رو رو ماشینها قرار بده تا حتی در سرعت بالا هم دور پااین نگه داشته بشه!
ولی چرا موتور باید حجیمتر باشه؟!
در فیزیک و استاتیک ما با اصطلاح (گشتاور) اشنا میشیم که به معنی (نیروی منحنی) هست!
میزان گشتاور از فرمول زیر محاسبه میشه:
M= F x D یا M=r x f

که طبق فرمول میزان گشتاور برابر با نیرو ضربدر فاصله( فاصله میان نقطه اعمال نیرو و مرکز محور چرخش) هست!
با یک نگاه ساده به مهندسی این موتورهای حجیم متوجه موضوع جالبی میشید!

در واقع در انجین های حجیم میزان پارامتر(r) یا شعاع یا همون طول دسته شاتون بیشتر میشه که این افزایش باعث بالاتر رفتن گشتاور تولیدی در ((دور پایینتری)) میشه!

خوب اصلا این گشتاور زیاد چه کاربردی برای ما داره؟
اتومبیلهای امریکایی اغلب شاسیهای سنگین دارن که باعث میشه در سرعتهای بالا لرزش کم بشه و ماشین با ثبات بیشتری سرعتش رو زیاد کنه و همچنین ضرایب دف و گیربکس بلند یا به اصطلاح سبک هستند که این مسئله برای ماشین رسیدن به حداکثر سرعت بالاتر رو راحت میکنه و باعث میشه دور موتور دائما در محدوده ارام باشه که اینکار هم مصرف رو کاهش میده.

در واقع اگر بخوایم قیاسی انجام بدیم تا درک موضوع راحت تر بشه میتونیم موتور کامیونها رو مثال بزنیم، حتما میدونید که حجم این موتورها خیلی زیاد هست با اینکه حداکثر قدرت خروجی شاید حدود 450 یا 500 اسب دارن. در این انجینها تمرکز روی مقدار گشتاور هست بطوریکه برخی چیزی در حدود 2000 نیوتن متر گشتاور دارند!
پس میشه نتیجه گرفت که این افزایش حجم سرسام اور و وحشتناک فقط به یک قصد انجام شده و اونهم گرفتن گشتاور بالا از موتوره.
در واقع نیرویی که باعث شکستن اصطکاک، شروع حرکت و شتاب گرفتن شما میشه تورک یا گشتاوره و اسب بخار نیست و اسب بخار باعث میشه بتونید سرعت رو روی مقدار بالایی نگهدارید و به همین دلیل هم هست که برای مثال یک انجین 5700 شورلت روی خودرویی مثل بلیزر شاید خروجی حدود 200 اسب داشته باشه که برای اون ماشین مقدار زیادی نیست ولی میبینیم که کاملا تونسته ماشین رو مهار کنه و بهش قدرت زیادی بده و توانایی هاش رو زیاد کنه.
همین نکته روی باقی اتومبیلهای امریکایی هم صادقه مثل بیوک ایران (اسکایلارک) که با قدرتی حدود 170 اسب (در کاتالوگ) میتونه خیلی از ماشینهای روز رو تو دور بالا بگیره و راننده اصلا فکر نمیکنه که موتور ضعیفی روی ماشینش هست.

این همون شگفتی بود که اول عرایضم اوردم.
امریکا با افزایش حجم موتور تونسته خروجی گشتاور رو بالا ببره و اون گشتاور رو صرف به حرکت دراوردن گیربکسها و دفهای سرعتی کنه که نتیجش شده ماشینهایی که شتاب بالایی دارن و با وجود استفاده از موتورهای دور پایین، حداکثر سرعت بالایی رو در اختیار راننده قرار میدن!

✅ @offroadiran_ir ✅
🌐 http://offroadiran.ir 🌐

اشتراک:
keyboard_arrow_up