انتخاب قطر مناسب لو...
 
آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

[مهم] انتخاب قطر مناسب لوله اگزوز قسمت سوم

1 ارسال‌
1 کاربران
0 Likes
188 نمایش‌
ارسال‌: 22
Admin
شروع کننده موضوع
(@jannatkhah)
عضو
عضو شده: 1 سال قبل

🚔🚔🚔🚔🚔

حتما مطالعه کنید : انتخاب قطر مناسب لوله اگزوز

قسمت سوم :

تو این مثال ها به خوبی متوجه تفاوت و تمایز مفهوم سرعت جریان یا Flow Velocity، با مفهوم ظرفیت جریان یا Flow Capacity شدید!...
کسانی که فیزیک سیالات خوندن و با فیزیک و مفاهیم دینامیک جریان هوا یا Airflow و پایپینگ piping آشنا هستن خوب میفهمن چی دارم میگم!...
فیزیک دینامیک جریان هوا میگه، لوله باید به اندازه کافی قطور باشه که بتونه حجم هوای داده شده رو از خودش عبور بده!... ولی الزاماً اینجور نیست که لوله بزرگتر، همیشه بهتر باشه!....
پس نکته خیلی مهمی که در طراحی اگزوز وجود داره، ایجاد توازن بین سرعت جریان و ظرفیت جریان هست... یعنی لوله اگزوز بتونه با سرعت هر چه بیشتر، حجم هر چه بیشتری از دود رو خارج بکنه!...
ولی اینجا یه مشکل و معذوریت فنی وجود داره!...
ببینید، اگه شما دو پالس کاملاً مساوی از دود تو اگزوز داشته باشید و یکیش از لوله ای با قطر 5 سانت عبور کنه، و دیگری از لوله ای با قطر 8 سانت، مسلماً پالس لوله 5 سانتی، به مراتب سریع تر از پالس لوله 8 سانتی!، از لوله عبور میکنه!...
چون درسته که لوله 8 سانتی گشادتره! و ظرفیت بیشتری داره!، ولی در مقابل، لوله نازک تر 5 سانتی سرعت بیشتری داره!...
کسی که این نکته رو نمیدونه!، با خودش میگه هر چی لوله گشادتر بندازم!، بهتره!... در صورتی که دیدیم اینجور نیست!...
دغدغه مهم در طراحی اگزوز هم همینه!... یعنی اینکه لوله ای داشته باشیم که تا حد ممکن بالانس بین این دو مفهوم رو تامین کنه!...
وقتی دود سریع از اگزوز خارج نشه و لوله نتونه حجم زیاد دود رو از خودش عبور بده، فشار معکوس شکل میگیره!... در این حالت برگشت دود رخ میده و جریان اگزوز به عقب برگردونده میشه که در ادامه خواهیم دید که برخلاف تصور خیلی ها!، اصلاً چیز خوبی نیست!...
یه چالش در کاهش فشار معکوس، انتخاب سایز لوله است!...
چون لوله ای که تنگ تره سرعت بیشتری داره، پس سریع تر پالس های متوالی رو خارج میکنه و این به معنی خروج سریع تر دود هست که نتیجه اش میشه کم شدن میزان فشار معکوس!...
ولی این لوله وقتی جوابگو هست و فشار معکوس رو کم میکنه که دور موتور پایین باشه!...
یعنی وقتی لوله متصل به موتور تنگ باشه، فقط در دور موتور پایین هست که به خاطر سرعت بالایی که داره، با قدرت گازهای اگزوز رو به بیرون میکشه!، ولی نمیتونه در دور بالا موفق عمل کنه!...

✅ @offroadiran_ir ✅
🌐 http://offroadiran.ir

برچسب‌های موضوع
اشتراک:
keyboard_arrow_up