آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

[مهم] دیفلاک چیست ؟

1 ارسال‌
1 کاربران
0 Reactions
271 نمایش‌
ارسال‌: 22
Admin
شروع کننده موضوع
(@jannatkhah)
عضو
عضو شده: 2 سال قبل

دیفلاک چیست :

در حالت عادی، دیفرانسیل این اجازه رو به هر چرخ میده که با دور مساوی، کمتر یا بیشتر از چرخ دیگه بچرخه...

مثلاً موقع پیچیدن، چرخی که بیرون تر از محور پیچش ماشین قرار داره و از این محور دورتره، با دور بیشتری میچرخه چون محیط دایره ای رو طی میکنه که قطر بیشتری داره... ولی چرخی که نزدیک محور پیچش قرار داره در وضعیتی برعکس قرار داره و به همین دلیل دور کمتری میزنه...

یعنی وقتی به سمت راننده می پیچید، چرخ سمت شاگرد سریع تر میچرخه و دور بیشتری میزنه، در حالی که چرخ سمت راننده بر عکس اونه!...

همین امکان باعث میشه وقتی ماشین در یک سطح لغزنده قرار میگیره، چرخی که زیرش لغزنده تر هست، نیروی بیشتری رو از دیفرانسیل بگیره و از اونجا که تو دیفرانسیل هر چرخی که نیروی بیشتری مصرف کنه و مقاومت کمتری در برابر چرخیدن داشته باشه، یا به عبارت بهتر، در برابر چرخونده شدن مقاومت نکنه!، بیشترین نیرو رو مصرف میکنه، نتیجتاً چرخی که زیرش لیز تره! همه نیرو و گشتاور رو مصرف میکنه و واسه خودش هرز میچرخه!...

به همین خاطر وقتی ماشین به هرزگردی میافته، اولین کاری که می کنید اینه که سطح اصطکاک بیشتری براش فراهم کنید، مثلاً بوته و علف و سنگ و چوب بذارید زیرش که سر نخوره!...

چون در این حالت به خاطر داشتن اصطکاک، مقاومت بیشتری در برابر چرخونده شدن پیدا میکنه و سبب میشه نیروی بیشتری به اون چرخی که زیرش سفت تره و ثابت ایستاده برسه که نتیجتاً اونم شروع به چرخیدن میکنه و ماشین از گیر در میاد!...

حالا!، دیفلاک میاد این امکان رو موقتاً از دیفرانسیل میگیره و نمیذاره دو چرخ با سرعتهای متفاوت بچرخن... یعنی جفتشون با هم کوبل میشن... نتیجتاً هر دو به یک اندازه دور میزنن و به یک اندازه میچرخن و نیروی یکسانی میگیرن...

این مساله باعث میشه امکان هرز گردی در یک چرخ از بین بره... چون نیرو نمیتونه از روی چرخی که زیرش سفت تره، سوئیچ بشه به چرخی که داره سر میخوره!!...

برچسب‌های موضوع
اشتراک:
keyboard_arrow_up