آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

[مهم] ضریب دیفرانسیل

1 ارسال‌
1 کاربران
0 Reactions
159 نمایش‌
ارسال‌: 22
Admin
شروع کننده موضوع
(@jannatkhah)
عضو
عضو شده: 1 سال قبل

ضریب دیفرانسیل چیست :

اول از همه باید بدونیم که ضریب دفرانسیل چیه ؟ البته بهتره بگیم" ضریب دنده ی دفرانسیل" یا حتی بهتره بگیم "نسبت دنده های دفرانسیل" که ما همون اولی رو میگیم
خب به طور کلی 2 تا چرخدنده ی اصلی توی دفرانسیل داریم که یکیش چرخ دنده ی بزرگیه که بهش میگن "کرانویل" و یک چرخدنده ی دیگه که کرانویل رو به چرخش در میاره بهش میگن "پینیون"
و طرز کار کلی هم به این صورته که گاردان به سر پینیون وصل میشه و پینیون رو می چرخونه و به تبع اون پینیون هم کرانویل رو می چرخونه کرانویل هم با کمک بقیه ی قطعات که از بحث ما خارجه نیرو رو از طریق پولوس به چرخ ها منتقل میکنه
حالا که موارد بالا رو شناختیم ضریب دفرانسیل رو تعریف می کنیم
ضریب دفرانسیل نسبت چرخش گاردان به پولوسه
یا به عبارتی میشه گفت نسبت چرخش پینیون به کرانویل
به بیان ساده تر : گاردان یا پینیون باید چند دور بچرخه که کرانویل یا پلوس یک دور کامل بزنه ؟ یعنی وقتی می گن ضریب دفرانسیل برابر با 5 ، یعنی گاردان یا پینیون باید 5 دور بچرخه تا کرانویل یا پولوس 1 دور کامل بچرخه.
این عدد چه جوری به دست میاد ؟ از تقسیم تعداد دنده های کرانویل به تعداد دنده های پینیون.

تفاوت ضریب دفرانسیل چه تغییراتی رو ایجاد میکنه ؟ هر چه قدر عدد ضریب دفرانسیل کوچکتر بشه سرعت خودرو بیشتر میشه و از قدرت کشش خودرو کم میشه و بلعکس هر چه عدد بزرگتر بشه سرعت خودرو کمتر شده و قدرت اون بیشتر میشه .
تغییر ضریب دفرانسیل چه تغییری توی مصرف سوخت داره ؟ خب اصولا هر چه این عدد کوچکتر باشه مصرف هم کمتر میشه و هر چه بزرگتر باشه مصرف هم بیشتر میشه و دور موتور هم بالاتر میره . البته میشه با تغییر اصولی دنده های دفرانسیل و سایز لاستیک مصرف سوخت رو به یه تعادل مقبولی رسوند.
ما باید ضریب دفرانسیل رو بدونیم چون بسته به نوع استفادمون از ماشین بتونیم بیشترین راندمان رو داشته باشیم . مثلا کسی که یه آهو داره و فقط برای داخل شهر و سفر روی جاده ماشین رو لازم داره باید از ضرایب دنده ی کوچکتر استفاده کنه مثلا از 3.54 یا کمتر ولی کسی که یه آهو داره و فقط ماشین رو برای خارج از جاده میخواد باید از ضرایب بالا مثل 4.89 یا بالاتر استفاده کنه

رابطه ی انتخاب لاستیک با ضریب دفرانسیل چیه ؟ خیلی از ما خواستیم بریم دنبال لاستیک با سایز بزگ مثل لاستیک 35 اینچی (که البته اونقدرم بزرگ نیست) و برامون سوالاتی پیش اومده که نکنه قدرت ماشینم به خاطر زیاد شدن وزن لاستیک کم بشه ؟ یا نکنه به ماشین فشار بیاد ؟ یا یا یا یا یا ؟
جالب ترین بحثی توی ضریب دفرانسیل هست همین انتخاب لاستیک مناسب برای رسیدن به بهترین بازده
یعنی با ضریب دفرانسیل 4.89 چه سایز لاستیکی رو انتخاب کنیم که هم به یه سرعت معقولی برسیم و هم مصرف سوخت رو کنترل کنیم .
چون وقتی مثلا شما با لاستیک 31 اینچی و ضریب دفرانسیل 3.54 دارین حرکت میکنین ،هر 3.54 دوری که گاردان میچرخه لاستیک شما 1 دور کامل میزنه ولی وقتی با همین سایز لاستیک ضریب دفرانسیل رو به 7.5 تغییر بدین گاردان تقریبا باید دو برابر حالت قبل بچرخه تا لاستیک 1 دور کامل بچرخه که برابر میشه با سرعت خیلی کم و استفاده ی 2 برابر از موتور که مساوی میشه با مصرف سوخت 2 برابر (تقریبا!!)
پس باید باید باید سایز لاستیک با ضریب دفرانسیل هماهنگ باشه .

برچسب‌های موضوع
اشتراک:
keyboard_arrow_up