انتخاب قطر مناسب لو...
 
آگاه‌سازی‌ها
پاک‌کردن همه

[مهم] انتخاب قطر مناسب لوله اگزوز قسمت چهارم

1 ارسال‌
1 کاربران
0 Reactions
586 نمایش‌
ارسال‌: 22
Admin
شروع کننده موضوع
(@jannatkhah)
عضو
عضو شده: 2 سال قبل

🚔🚔🚔🚔🚔

حتما مطالعه کنید : انتخاب قطر مناسب لوله اگزوز

قسمت چهارم :

چون به محض اینکه دور موتور بالا بره، میزان دود خروجی از موتور زیاد میشه و حجم بالایی از دود باید از موتور خارج بشه!...
تو این حالت دیگه اون لوله تنگ به خاطر ظرفیت پایینی که داره، نمیتونه از عهده تخلیه سریع حجم بالای دود بربیاد!...
در نتیجه با کند شدن خروج دود، فشار معکوس شکل میگیره! و با افزایش دور موتور، شدید تر هم میشه!... تا جایی که حتی ممکنه موتور به حالت استال در بیاد و خاموش بشه!...
پس ناچار میشیم که لوله گشاد انتخاب کنیم که بتونه در دور بالاتر، با ظرفیت بیشتری که داره، حجم بالاتر دود رو عبور بده!...
اما اینم ایراد داره!...
لوله گشاد اگه ظرفیت بالاتری داره، ولی در عوض سرعت پایین تری داره... به همین خاطر هم نمیتونه در دور پایین خوب عمل کنه...
در دور پایین حجم دود زیاد نیست و به سرعت بالا نیاز داریم نه ظرفیت بالا!...
پس میبینیم که لوله تنگ تر برای دور موتور پایین تر مناسبه و سرعت جریان بالایی ایجاد میکنه و به همین خاطر، فشار معکوس رو به صفر نزدیک میکنه، ولی در مقابل در دور بالا، به خاطر کم بودن ظرفیت انتقال، باعث ایجاد فشار معکوس میشه!...
حالا لوله گشاد دقیقاً برعکس لوله تنگ هست...
پس در مقوله اگزوز با سه عامل سر و کار داریم!... 1- سرعت 2- ظرفیت 3- فشار معکوس!...
فشار معکوس همیشه بده!... چون یه مانع فیزیکی محسوب میشه!... ولی سرعت خوبه! و وقتی سرعت خوبی در یه موتور غیر توربو داریم!، می تونیم گازهای محفظه اگزوز رو از محفظه احتراق به خوبی به بیرون بکشیم و راندمان بالایی ایجاد کنیم!...
لوله تنگ سرعت خوبی داره، ولی در دور بالا فشار معکوس ایجاد میکنه!...
ظرفیت هم خوبه!، ولی مشکلش اینه که با بالابردن ظرفیت، سرعت از دست میره! و از دست رفتن سرعت یعنی کندی خروج دود و به معنی افزایش فشار معکوس هست!... در یه موتور غیر توربو باید بین اینا توازن باشه!...

واقعیت اینه که هیچ لوله ای با هر سایزی که باشه، هرگز بهترین انتخاب برای همه حالت های موتور نخواهد بود!...
هر سایز لوله، در یه دور موتور مشخص و معین بهترین انتخاب هست!، و نه در هر دور موتوری!...
به همین خاطر اگه موتور مورد نظر قراره بیشتر اوقاتش رو در محدوده بین 3000 تا4000 دور کار بکنه!، برای اون موتور، لوله تنگ تر انتخاب مناسب تری خواهد بود!... ولی اگه قراره بین 7000 تا 8000 دور کار بکنه، مسلماً براش نیازمند لوله گشادتری هستیم!...
طراحی اگزوز یکی از قسمت های سخت طراحی ماشین هست!... سازنده ها موقع ساخت و طراحی اگزوز سعی میکنن خصوصیات فنی لوله ها و توانایی دینامیکی جریان اونا رو در دور های مختلف موتور محاسبه کنن و بر همون اساس اقدام به طراحی سیتم اگزوز کنن!...

✅ @offroadiran_ir ✅
🌐 http://offroadiran.ir

برچسب‌های موضوع
اشتراک:
keyboard_arrow_up